Thank you for voting Crowdsignal Logo

آیا با ورود غیرهمکیشان به جشن سده موافق هستید؟ (Poll Closed)

  •  
     
  •  
     
  •  
     
  •  
     
نتیجه کل: 1,447
16 Comments

  • خسرو - 11 years ago

    درود
    یک بار دیگر من دیدگاهم را در باره ی همین ورود دگر کیشان در جشنهای زرتشتیان نوشتم نمی دانم چرا شما از میان بردید ؟
    برادران دین و آیین اشوزرتشت جهانی است . جهان شمول است . در گاتا به روشنی بیان شده است . دین و آیین در انحصار شخص و یا گروه و یا قوم و نژاد ویژه ای نیست . هیچ زرتشتی نمی تواند دیگران را بازدارد . مگر اینکه نا خواسته به زرتشتیان اجبار کرده باشند . شوربختانه من بارها دیده ام که اندکی از جمانان زرتشتی رفتار شایسته ای با دیگر کیشان ندارند .این کار بسیار ناپسند است و مخالفت با آرمان های اشو زرتشت است . من به آگاهی همگان می رسانم .هر زرتشتی که با خوشرویی و مهر دگر کیشان را نپذیرد اصلا زرتشتی نیست .. با اشو زرتشت دشمنی کرده است . ( البته اگر کسی همراهی و همکاری و بزرگداشت جشن را پاس نداشت باید با او برخورد شود و از آمدنش جلو گیری شود ). کسانی که ایین را پاس داشتند پیرو هر دینی هم که باشند ورودشان اشو زرتشت را شادمان می سازد . .

    ((( هر کسی که به یکتایی اهورا مزدا و پیامبری اشو زرتشت و اصول پایه ای باور داشته باشد خود زرتشتی است ))) بقیه مسایل تشریفات است . که سنت شده است

  • ارش - 12 years ago

    مسمان زاده ام اما نه مسلمان و هر ساله هم به هر ضرب و زوری که هست از انجا که عشق به وطن و ایین باستانی دارم در جشن سده روستای چم از توابع تفت شرکت میکنم و برای این جشن چند صد کیلومتر راه طی میکنم .کاش زرتشتیان عزیز تمهیدی می اندیشیدند تا غیر همکیشانشان راحت تر در این جشنها حضور یابند .برای من و دوستانم واقعا مشکل است .به عنوان مثال سال و گذشته محوطه جشن را محصور کرده بودند و ما به لطف یکی از زرتشتیان توانستیم وارد شویم و تعداد زیادی از شرکت کنندگان ناکام رگشتند.

  • مسعود - 13 years ago

    من ایرانی مسلمان هستم سوالی از دوستان زرتشتی داشتم شنیدم که زرتشتیان ایرانیان مسلمان را با خود یکی نمی دانند و ادعای میهن دوستی بیشتر دارند البته در این شکی نیست که شما آداب رسوم سرزمینمان را بیش از دیگران حفظ نموده اید اما اینکه میهن دوستی وپایبند بودن ما را به ایران کم بدانید یا به حساب نیاورید درست نیست یادمان باشد فردوسی بزرگ شهدای جنگ تحمیلی مسلمانان ایرانی بودند که نگذاشتند یک وجب از میهن آریاییمان به دست تازیان بیفتد خواهشمند جواب من را بدهید لازم است بگویم ما ایرانیان مسلمان برادران زرتشتی خود را از خویش جدا نمی دانیم آقا ساسان! جاویدان ایران

  • ==--_کردوان_--== - 13 years ago

    چه بسا بسیاری از دگرکیشان ، دانش و خواست شان به بهدینی از زرتشتی زادگان بیشتر است
    که اینان در این راه پوست شان کنده شده و آنان این گوهر مینوی را نه از کوشش خویش
    بلکه مادرزاد دارند

  • علی - 13 years ago

    درود بر هم میهنان گرامی
    من از پلیدی هایی که از آن سخن می گویید آگاهی ندارم و نمی دانم بودن ایرانیان دگرکیش در این جشن چگونه آسیب رسان است. ولی می دانم که در فرهنگ ایرانی صحرادل بودن بسیار ارزشمند است. اینکه چون صحرا همه را در بر بگیریم و به همه به دیده ی آدمیان بنگریم.
    اینکه جشن هایی را دربست گروهی ویژه میکنید، مرا یاد بسته بودن در مسجدها بر نامسلمانان می اندازد.

  • farhad - 13 years ago

    ساسان جان
    با جزم انديشي و همه را به يك چشم ديدن مشكلي حل نمي شود فقط حساسيت ها بيشتر شده و افراد جذب شما نمي شود و همچنان فاصله ها بيشتر مي شود ما قبل از اين كه هر آييني داشته باشيم ايراني هستيم و در ضمن گناه مسلمان ايراني چيست كه حال دنبال اصل و ريشه خود مي باشد بايد به هر شكل ممكن جايگاه بهديني را مستحكم كرد و از گوشه گيري وكنج عزلت بيرون آمد پيروز بهروز و پايدار باشيد دوستتان دارم.

  • ساسان - 13 years ago

    با تمام احترامی که به دوستان مسلمان دارم ولی راه دادن غیر هم‌دینان = آشوب. متاسفانه خودتون هم نمی‌دونید چقدر بد هستید :(
    با این که این پرسش از پایه غلطه موافقم چون این سوال در مورد مراسم زرتشتیان هست و اگر قرار بود همه رو راه بدن که نمی‌شد مال زرتشتیان! اون‌ها انتخاب‌شون رو کردن.

  • فرهاد - 13 years ago

    با درود بر سروران و گراميان كه ابراز نظر نمودند.
    گراميان تا كي در يك محيط بسته و دور از علاقه و اشتياق ديگر هموطنان جشن و سرور بر پا شود بي آنكه تشنگان حقيقت زرتشت پاك و آئين نكويش در اين پايكوبي و دست افشاني شركت نداشته باشند. فرق نمي كند مجرد يا متاهل ،بزرگ يا كوچك و پير يا جوان .تا كي ايرانيان آريايي بخاطر عدم علاقه و دعوت بخود جذب اين و آن ايين و روش و سلوك گردند در حالي كه حقيقت وجودي زرتشت اين پيام آور راستي و حقيقت اين پيام آور شادي و درستي و رسايي را فرياد نزنيم و يكتا پرستي زرتشت اين پيامبر ايراني براي ديگران بازگو نكنيم .
    هركسي كو دور ماند از اصل خويش
    باز جويد روزگار وصل خويش
    بهدين بودن افتخار بزركي است كه من شوربختانه ....

  • شهرام - 13 years ago

    با درود و احترام ،

    ضمن قدرداني و احترام به هم ميهنان ايراني ( غير همكيش ) ، حضور افراد غير زرتشتي بديل عدم امكان تفكيك افراد ( به لحاظ خوب از بد ، محقق از معطل ، با اخلاق از شرور ، علاقمند از سواستفادگر ) امكان پذير نمي باشد .
    با اميد به آينده هاي بهتر

  • نارنجی - 13 years ago

    جشن سده بر خلاف اونچه که خیلی ها فکر می کنن زرتشتی نیست و ربطی به زرتشت نهداره و اصل و ریشه اش به خیلی قبل از ظهور زرتشت برمی گرده اما از اونجایی که هر دینی از آیینها و دینهای قبل از خودش تاثیر می گیره دین زرتشت هم تاثیر گرفته.این حرف محققایی که سالها رو این مسایل کار کردن نه حرف من.بنابراین اینکه آیا غیر زرتشتیا حق حضور تو این مراسمو دارن اساسا یه سوال بی معنااست چون این آیین مال خود زرتشتیاهم نبوده

  • mani - 13 years ago

    با درود خدمت دوستان گرامی
    امدن غیر هم کیشان هم میتواند مایه سربلندی باشد و هم مایه سر افکندگی
    چرا که اگر کسی به ایران و ایرانی مهر بورزد و به ایین باستانی ایران علاقه ورزد با امدن به این مراسم میتوان موجب
    اشنایی دیگر ایرانیان با ایین باستان شود
    اما اگر کسی غیر هم کیش با قصد خراب کردن
    و یا شاید به اشتباه با رساندن باور های اشتباه به مردم که البته چون انها به صورت عادی با باورهای خشک خود باورهای ما را سنجش میکنند باور ما را اشتباه می پندارند باعث به وجود امدن مشکل میشوند
    ولی در هر صورت ما باید با یاد دادن به دیگران باورهای خود را هر چه با شکوه تر بر پا داریم

  • Sahar - 13 years ago

    این جشن به همه ی ایران و ایرانیان پیوند دارد و جشنی مذهبی نیست که تنها به زرتشتیان ارتباط یابد از این رو همه ی ایرانیان می توانند در این جشن بزرگ ملی باشنده شوند
    از ایرانیان و به ویژه زرتشتیان گرامی خواهشمندم که به این نکته ی بسیار با ارزش بنگرند که ما پیش از هر مذهب و هر کیشی نخست ایرانی هستیم و خویشکاری ما پاسداشت همه ی ایین ها ی ایرانی است.

    پاینده ایران

    ما هستیم

  • شیدا - 13 years ago

    با درود
    دوستان من یک بهدین نیستم ولی میدانم جشن سده برای تمام میهن دوستان گرامیست پس با مهرین گرامی هم اندیش هستم از آنجا که خانواده بسیار مهم است اگر از ورود افراد مجرد غیر همدین در جشن جلوگیری شود بهتر است ما که خود زرتشتی نیستیم ولی تشنه دانستن وگرامی داشت این جشنهای میهنی هستیم میدانیم که ورود افراد مجرد در این جشن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که چهره ما میهن دوستان را نیز در برابر شما که باشندگان این جشن هستید را تیره نماید

  • بامداداميد - 13 years ago

    شايد من حق نداشته باشم در اين مورد نظر بدهم چون من در اين مورد ذينفع نيستم ولي به نظرم اگر حضور ديگر انديشان از روي غرض و مرض نباشد من موافقم كه ديگران هم حضور داشته باشند همانطور كه اگر خودم دسترسي داشتم دوست مي داشتم دل سردم را با آن آتش افروخته گرم كنم .

  • مهرین - 13 years ago

    "به نام یزدان پاک"
    با درود فراوان به همه دوستان و دست اندرکاران امرداد. این بنده ناچیز برای باشندگی جوانان در جشن سده که زرتشتی نیستند از سویی دیگر شیفته دین و فرهنگ ایرانی می باشند چند راهکار ساده می توانم پیشکش شما سروران نمایم:
    1- با درون شدن کسانی که همراه با خانواده خودشان به جشن می آیند با درون شدن آنان به جشن موافقت گردد. چرا که خانواده بنیان و شالوده اخلاق می باشد. پس از دیدگاه اخلاقی هیچگونه مسئله ای بوجود نمی آورند.
    2- با درون شدن کسانی که دانشجوی رشته های مرتبط مانند رشته های ایران شناسی و تاریخ و یا ... هستند به شرط ارائه کارت دانشجویی موافقت گردد.
    3- با درون شدن کسانی که به نیک اندیشی و نیک گفتاری و نیک کرداری در نزد آشنایان باشنده در جشن چهره شناخته شده ای هستند موافقت گردد.
    4- با باشندگی همه پژوهش گران و استادان در جشن موافقت گردد.
    و در پایان کسانی می مانند که شاید از دیدگاه ظاهری گمان برانگیز باشند (مانند خودم!...!) می توان آنها را با چندین پرسش محک زد مانند اینکه: هدف شما در باشندگی این جشن چیست؟ یا در زمینه جشن سده چه می دانید که می خواهید در آن راه یابید و مانند این گفته ها.
    جدا از این، دین زرتشت دینی آزاد اندیش پرور و انسان ساز است و به اندیشه های نیک و به منشی انسانها ارج می گذارد پس شایسته است که با هم نوعان خود مهربان باشیم و پیوسته به یاد داشته باشیم که همگی از یک خانواده آن هم خانواده بزرگ آریایی هستیم.
    در پناه دادار هورمزد هرویسپ آگاه هماره شاد دیر زیوید- برادر کوچکترتان مهرین

  • بابك سلامتي - 13 years ago

    دوستان
    ما را چه شده زماني مدرسه و بيمارستان ميساختيم تا همه ي هموطنان از آن استفاده كنند و امروز شادي يك جشن ايراني را از
    آنان دريغ ميكنيم
    البته من هم نمي پسندم كه بدون كنترل و بيش از اندازه و توان ميزباني كنيم و براي اين هم بايد انديشه كنيم تا همكيشان از رفتار نابهنجار گروهي اوباش دلزده و دلگير نشوند
    بياييد كمي هم به راه و انديشه ي اشوزرتشت بينديشيم
    ايا آن اشو هم اينچنين تصميمي مي‌گرفت؟

Leave a Comment

0/4000 chars


Submit Comment

Create your own.

Opinions! We all have them. Find out what people really think with polls and surveys from Crowdsignal.